Comateens

Tricatel exclusive reissue, including the albums « Comateens », « Pictures On A String » and « Deal With It ».

ENGLISH VERSION

Tricatel is extremely pleased to present a deluxe re-release of all three Comateens albums, for fans past and future :

« In the fall of 1978, after working with a series of bands, New York-based musician and composer Nicholas West (né Dembling, then Nic North) became interested in experimenting with minimalism, collaborating with guitarist and songwriter Ramona Jan. They decided to play pure pop but to substitute a primitive electronic beat-box for a human drummer.

They then brought in Lyn Byrd, a friend from the clubs, whose original role was merely to operate the rhythm box onstage, but who was eventually recruited to play synthesizer lines on a simple keyboard as well. The result was Comateens, becoming one of the first groups, along with Alan Vega and Marty Rev’s Suicide, to discard the traditional sounds and line-ups used by everyone else in New York City’s downtown music scene of the late 1970s. The entire band plus all their equipment was able to fit inside one of NYC’s famous (now long-extinct) Checker taxi cabs for transportation to gigs in Manhattan, and their first self-distributed singles were on the jukebox at Max’s Kansas City and CBGB.

In 1980 Nick’s brother Oliver joined them as guitarist, and after going on to release three major label albums (Comateens, Pictures On A String, and Deal With It), and with some successful tours and dance-club hits behind them, the band split up following the terribly untimely death of Oliver in June 1987.

However in 1988 Virgin Records issued another LP entitled West & Byrd, recorded by Nick and Lyn as a duo, and in 1991 released a retrospective compilation called ‘One By One: Best Of Comateens’, now a rare and much sought-after record among collectors of new wave music.»

Laurent Chalumeau

Release date : 11.29.2019

Digital and physical format : 3 vinyls, gatefold, printed inner sleeves, 8 pages booklet and downloading card included

VERSION FRANÇAISE

Quelques Mots d’un Mec Frenchie

Par Jean-Éric Perrin

Evidemment, c’est le style. Ce qui différenciera toujours un groupe de Paris d’un autre de Limoges, un groupe de New York d’un autre du Wisconsin. Un truc impalpable. Une façon de porter des Wayfarers, une nuque longue couleur jais, un modèle de guitare… Un mélange équilibré de candeur et de morgue. New York fucking City. Quand Comateens a posé le pied ici, c’était le tournant des seventies, inséminées par le punk, et des eighties, modernes et gaies. Dans le nord de Manhattan, Uptown, comme dans la chanson d’un autre groupe au spectre vocal crystalien, ils avaient, inné, l’héritage du Brill Building comme celui de Simon & Garfunkel. Cette science infuse de la perfection pop. Passé par le punk foutraque de downtown, le trio bizarre (pas de batteur) était, comme souvent, une affaire de famille : le guitariste était le petit frère du bassiste, qui sortait avec la chanteuse. Des chats de gouttière efflanqués, deux types issus de la middle class et une semi portoricaine de la 181 eme rue, Washington Heights, là où personne ne va, où les rétroviseurs des voitures rincées portent en sautoir des drapeaux dominicains ou des vierge Marie en pur plastique de San Juan. Épicé, le quartier.

En prenant racine du vieux côté de l’Atlantique, Comateens suscita des épiphanies renouvelées, des éjaculats de bonheur dont le souvenir est toujours aussi vivace.

On sait tous combien il est perturbant de retrouver un amour de jeunesse, impliquant des questionnements rétrospectifs sur les combustions sentimentales à date de péremption effacée. Ces chansons, elles, ont gardé une fonction érectile intacte : charme en cascade, perfection des lignes, velouté des mélodies. On vérifie à chaque écoute la pertinence immarcescible des ‘Get Off My Case’, ‘Late Night City’, ‘Don’t Come Back’ ou ‘The Late Mistake’, des pépites qui, jouées en soirée, vous valent l’assentiment ému des danseurs, et la curiosité de jeunes oreilles soudain déflorées par ces évidences de chansons.

Date de sortie : 29.11.2019

Format numérique et physique : 3 vinyles, gatefold, sous-pochettes imprimées, livret 8 pages et carte de téléchargement inclue.